söndag 10 september 2017

Sockret i våra livsmedel

Att undvika socker som höjer ditt blodsocker bör ju vara rätt så enkelt att uppnå, eller hur? vi vet att godis, söta bakverk och dylikt oftast innehåller mycket socker och att vi enkelt kan utesluta dessa i vårt dagliga intag om vi vill dra ner på socker men . . .
när man talar om att de varor vi använder varje dag, som uppfattas nyttiga och ofarliga, innehåller en massa socker så skakar många på huvudet.  
 
Nedanför har du info om hur mycket socker, ett urval av de vanligaste basvaror vi har innehåller och jag som äter ketogen kost begränsar mitt "socker/kolhydrat intag" till 20 gr /dag, bara genom en continental frukost så är mitt begränsade intag överskridet lätt!!
 
Det största hindret för många angående socker är att de inte förstår att kolhydrater är lika med socker, och när man får diagnosen typ 2 diabetes så tillför man kroppen mer kolhydrater/socker än vad kroppens egen insulinproduktion klarar av att hantera och du måste tillföra insulin.
De råd som ges till typ 2 diabetiker idag är ju ät mer kolhydrater mindre fett och medicinera, istället för ät mindre kolhydrater och ät mer fett för att bli av med din diabetes typ 2!! å andra sidan så är du ju en dålig kund/patient för både livsmedelsindustri och läkemedelstillverkarna, om du själv enbart genom en omläggning av kosten, inte behöver deras "varor" för att kunna påverka din egen hälsa i en mer positiv riktning.
 
Se här nedan information om hur många teskedar socker, de allra vanligaste basvaror vi har, innehåller.  
 


 
Hitta mer information på Kostdoktorn 
 
Förändra dig själv, ät gott och lev länge :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar